Werken bij HFI 4

Kwaliteitsbewaking krijgt centrale rol in fijnmechanische techniek

Hoe realiseer je de precisie en kwaliteit die noodzakelijk is in de productie van fijnmechanische precisiecomponenten? We bespreken met William Nagel hoe HFI dit organiseert en welke rol hij hierin heeft als productiemanager. Naast de kwaliteit van het fysieke product bespreken we ook hoe aspecten als verwachtingen en leveringsbetrouwbaarheid bijdragen aan kwaliteit.

Productiemanager in fijnmechanische techniek

Na 18 jaar in de productie, waarvan 6 jaar als assistent voorman, was William toe aan meer uitdaging en afwisseling. Bij HFI vond hij deze uitdaging en dat bleek een goede match: op 1 maart 2019 startte hij als teamleider productie en per 1 januari 2020 is hij de nieuwe productiemanager van HFI. In deze nieuwe rol stuurt hij de hele productie aan.

“Mijn functie als productiemanager is heel enerverend. Geen dag is hetzelfde, iedere dag is er wel weer een nieuwe uitdaging. En dat vind ik leuk, voor iedere uitdaging een oplossing zoeken, zorgen dat iedereen het naar zijn zin heeft en goed werk kan leveren. Na mijn middelbare school heb ik een opleiding CNC draaien en frezen gedaan, omdat de combinatie van techniek en programmeren mij trok. Het is ook een heel mooi vak, om met een machine en een programma een product te creëren. De laatste jaren heb ik extra opleidingen gevolgd, zodat ik door kon groeien naar een andere functie, en die heb ik vorig jaar bij HFI gevonden.”

In zijn nog korte tijd bij HFI maakte William promotie van teamleider productie naar productiemanager. Waar hij eerst de mensen op de vloer en de productie aanstuurde, doet hij dat nu voor het hele productieproces. Van planning, tot supply chain management en de diverse teamleiders, William stuurt het team aan én zorgt dat iedereen de benodigde kennis, informatie en materialen heeft om het werk te kunnen doen.

“Bij HFI heb ik een snelle groei doorgemaakt, waarbij ik goed ondersteund wordt door het management. En ik heb een hele goede mentor aan Theo, onze directeur. Het leuke aan deze functie is de uitdaging, de diversiteit en de raakvlakken met de productie. Het contact met de productie vind ik heel belangrijk. Per dag zit ik misschien twee uur achter mijn bureau, de rest van de tijd loop ik door de fabriek om te kijken of alles lukt en waar mensen misschien nog iets nodig hebben. Dat kan materiaal, informatie of kennis zijn. Vervolgens regel ik dat voor ze, en iedereen komt gelukkig ook naar mij toe als ze iets nodig hebben.”

Kwaliteitsdienst bewaakt kwaliteit precisiecomponenten

Kwaliteit is meer dan de kwaliteit van het eindproduct, een tijdige levering, voldoen aan en managen van verwachtingen en een klant helpen waar mogelijk zijn onderdeel van de HFI kwaliteit. Maar hoe wordt deze kwaliteit bewaakt?

HFI kwaliteit begint wanneer een productaanvraag binnenkomt. Voor ieder product komt een multidisciplinaire groep samen; sales, calculatie, planning, werkvoorbereiding, de kwaliteitsdienst en de productiemanager. Iedereen kijkt vanuit zijn eigen discipline naar de tekening en geeft input, zo bouwen we aan het product tot iedereen de benodigde informatie heeft om aan de slag te gaan. Mogelijke vragen worden door calculatie nagevraagd bij de klant. We denken met de klant mee en zorgen dat alle factoren duidelijk zijn voordat we aan de productie beginnen. Ondertussen gaan verschillende processen binnen HFI direct lopen, zo kunnen we na dit overleg al materialen en meetproducten bestellen. Hoe lang dit proces duurt is ook afhankelijk van de wensen en communicatie van de klant, maar in principe kunnen we een tekening die vandaag binnenkomt, ’s middags overleggen. Zodra alles duidelijk is gaan we de opdracht inplannen.

Vooraf vaststellen specificaties essentieel voor kwaliteit

Het vooraf vaststellen van alle specificaties is essentieel voor de kwaliteitsbewaking. Alleen zo kunnen we voldoen aan de verwachtingen van de klant en een kwalitatief hoogstaand product leveren. De verwachting van onze klant vloeit voort uit de specificaties die zij hebben aangeleverd, zij verwachten het product dat ze bedacht en uitgewerkt hebben exact zo te ontvangen.

“Ik zorg ervoor dat iedereen in het productieproces over de juiste gegevens beschikt om het product te kunnen realiseren. Als iets na de calculatie toch nog niet helemaal duidelijk is ga ik in overleg met sales en de klant. We verzamelen alle gegevens zodat we het juiste product kunnen maken en voldoen aan de verwachtingen van onze klant.”

Deze specificaties gaan verder dan de technische aspecten van het product. Naast bijvoorbeeld kritische delen van het product en afmetingen wegen ook zaken als de verpakking van het product en hoe deze schoongemaakt worden mee. Met al deze factoren in overweging stellen wij een plan op om de aangeleverde specificaties te waarborgen.

Kwaliteit in productie fijnmechanische onderdelen

Zodra de productaanvraag in productie gaat is William verantwoordelijk voor de productie. Dit begint met het aansturen van de planner, overleg over de levertijd, inzet van machines etc. De opdracht stroomt door naar de teamleiders in de productie en de mensen op de vloer tot het product af is. In dit hele proces zorgt William er samen met zijn team voor dat iedereen zijn of haar werk zo goed mogelijk kan doen. Dat loopt uiteen van informatie verschaffen, tot de juiste meetinstrumenten, coaching van werknemers en instructies beschikbaar maken.

“Onze klanten zitten in markten waar de hoogste kwaliteit van het product essentieel is. In bijvoorbeeld de medische markt of de automotive kan het kleinste kwaliteitsverschil grote gevolgen hebben. Ook voor ons, want een foutief product leveren we niet. Dat kunnen kostbare fouten zijn. Die kwaliteit borgen wij zo goed mogelijk met werkinstructies, uitleg, meetmiddelen en de benodigde, goed onderhouden machines. Het is eigenlijk een groot pakket aan factoren die bijdragen aan de kwaliteit van onze fijnmechanische onderdelen en die stel ik zo goed mogelijk beschikbaar.”

Streven naar 98% leveringsbetrouwbaarheid

Een ander aspect van kwaliteit is het tijdig leveren van producten. Daarin heeft HFI een duidelijk doel: 98% leveringsbetrouwbaarheid. De planning is heel strak, dus producten moeten op het juiste moment door naar de volgende schakel in het productieproces. Want: één fout in de schakel heeft direct invloed op de levering en leveringsbetrouwbaarheid. Vooral het aanleveren van en geleverd krijgen door derden is een uitdaging.

Voor William betekent dit vooral dat hij de verschillende onderdelen van het productieproces continue checkt en overal ‘achteraan zit’. Gaan de materialen op tijd naar de oppervlaktebehandelaar en krijgen we deze op tijd terug? Is de planning rond? Weet iedereen wat hij moet doen?

Kwaliteit is teamwork

Iedereen binnen HFI is betrokken bij het bewaren van de kwaliteit. Natuurlijk draagt William als productiemanager een bepaalde verantwoordelijkheid en is de kwaliteitsdienst specifiek gericht op kwaliteitsbewaking, maar uiteindelijk is iedereen van sales en calculatie tot teamleiders en productiemedewerkers verantwoordelijk voor de hoge kwaliteit die HFI nastreeft.

“Ik heb een heel goed team om mij heen en als team waarborgen wij altijd de kwaliteit van HFI.”

Benieuwd naar de verschillende diensten van HFI of heeft u vragen hoe wij ú kunnen helpen? Neem contact op met: sales@hfibv.nl